People Manager, het managen van mensen. Ik denk dat mensen zichzelf heel goed kunnen managen, maar dat het op momenten heel goed en fijn is om te sparren of om ergens de verdieping in te zoeken. Of om weer even samen richting te bepalen. Mijn werkwijze als manager is coachend en faciliterend en mijn doel is om mensen en teams in hun kracht te zetten. Op die wijze voegen mensen en teams waarde toe en zo voeg ik waarde toe.

Als het om een leiderschapsrol gaat dan zijn best veel dingen belangrijk, maar wat er voor mij uitspringt is aandacht. Aandacht voor de mens en aandacht voor het proces. Warm op de relatie, duidelijk en transparant op de inhoud. Het werk dat we doen is belangrijk en ik vind het ook belangrijk dat werken leuk is. Ik hou van uitdaging, resultaat en samenwerken. Daarin zit voor mij persoonlijk ook inspiratie, plezier en groei.

Een People Manager stuurt een team aan. Soms alleen en soms in een constructie van duaal leiderschap. Vaak heeft een zittende manager in hectische tijden onvoldoende aandacht voor de teams, omdat er gewoonweg niet voldoende tijd is. Het tijdelijk inschakelen van een People Manager kan dan verlichting bieden voor het management en rust voor de medewerkers. Een People Manager loopt gedurende een periode met een MT mee en zorgt ervoor dat grote veranderingen doorgevoerd kunnen worden door juist de focus te hebben op de mensen en de teams.

Bij de verantwoordelijkheden van een People Manager hoort de hele HR-cyclus Instroom, Doorstroom, Uitstroom. Hierbij kun je denken aan de volgende thema’s:

  • Het vormen en begeleiden van teams
  • Werving en selectie
  • Warm welkom van nieuwe medewerkers
  • Beheren en uitvoeren van de HR gesprekscyclus
  • Sturen op professionele en persoonlijke ontwikkeling
  • Bevorderen van duurzame inzetbaarheid en werkgeluk
  • Talentmanagement; medewerkers en teams in hun kracht zetten
  • Zelfsturing bevorderen door te sturen op basis van vertrouwen
  • Verzuimbegeleiding en reïntegratie
  • Coaching van medewerkers
  • Coaching, begeleiding, faciliteren van teamontwikkeling
  • Bevorderen van communicatie en samenwerking
  • Oplossen van conflictsituaties
  • Begeleiding van medewerkers bij een mismatch
  • Warm afscheid van vertrekkende medewerkers